Program w postaci ulotki: KLAMRA 2024

Kogo szukacie – Znak Jonasza

12 marca (sobota)//godz. 19:00
 

neTTheatre//„Kogo szukacie – Znak Jonasza”

REŻYSERIA: Paweł Passini
SCENARIUSZ: Artur Pałyga
MUZYKA: Jacek Hałas
SCENOGRAFIA I KOSTIUMY: El Bruzda
ŚWIATŁO: Damian Bakalarz
OBSADA: Klaudia Cygoń, Paweł Janyst, Natalia Maczyta, Beata Passini, Elżbieta Rojek
PLAKAT: Michał Jadczak
PRODUKCJA: Łukasz Wójtowicz
 
PREMIERA: 4 marca 2016 r., Warszawa, Studio Koncertowe Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego
 
Spektakl powstał w koprodukcji neTTheatre, Centrum Kultury w Lublinie i Centrum Myśli Jana Pawła II w Warszawie oraz Programu Drugiego Polskiego Radia.
Wyciemniona przestrzeń ma nas wyrzucić za burtę, w głąb rozpętanego żywiołu dźwięków i słów, który wciąga i pochłania jak morskie fale biblijnego Jonasza: „Wody objęły mnie zewsząd, aż po gardło, ocean mnie otoczył, sitowie okoliło mi głowę” (Jon 1,6).
Po co nam ta mroczna empatia? Aby poszukać człowieka, który znalazł się po tamtej stronie śmierci i powrócił. Jonasz jest typem Chrystusa: „…był w brzuchu wieloryba trzy dni i trzy noce, tak i Syn Człowieczy będzie w łonie ziemi trzy dni i trzy noce” (zob. Mt 12, 39-40). A „Quem quaeritis?” (Kogo szukacie?) to pierwsza kwestia w nowożytnej historii europejskiego teatru, tym pytaniem zaczyna się najstarszy zachowany dramat liturgiczny (poł. XIII w.). Fragmenty Księgi Jonasza, zestawione w adaptacji Passiniego z tekstem średniowiecznego oficjum dramatycznego Visitatio sepulchri (Nawiedzenie Grobu), tworzą spektakl, w którym obrazy ewokuje narracja i dźwięk. 
Visitatio sepulchri odgrywano na ziemiach polskich najpierw w katedrze wawelskiej, a nieco później również w diecezjach płockiej i wrocławskiej. Jego forma nawiązuje do konstrukcji greckiej tragedii, a treść oparta jest na Ewangeliach. W kilku scenach wskazuje wydarzenia przypominane w liturgii rezurekcyjnej: wędrówkę niewiast z wonnościami do Grobu Pańskiego, ich rozmowę z Aniołem, bieg apostołów Piotra i Jana oraz demonstrację pustych całunów. Zanim jednak w poranek wielkanocny zostanie odkryta tajemnica Zmartwychwstania, trzej przebrani w kobiece stroje klerycy musieli – jako trzy niewiasty z Ewangelii – przejść wraz z wiernymi drogę, czyli medytację śmierci psalmami i pieśniami pasyjnymi (m.in. Stabat Mater).
 
neTTheatre określany jest jako pierwszy na świecie teatr internetowy. Zespół swoje przedstawienia realizowane w pierwszej siedzibie teatru w podwrocławskiej Srebrnej Górze transmitował przez Internet. Podczas premierowej prezentacji Odpoczywania w reżyserii Passiniego 15 grudnia 2007 roku spektakl NeTTheatre zobaczyło 16 tys. internautów z całego świata (przedstawienie miało także swoją wersję telewizyjną zrealizowaną dla TVP Kultura w 2009 r.). Widzowie mogli na żywo współtworzyć przedstawienie komentując wydarzenia sceniczne na czacie, który wyświetlany był podczas spektaklu. Od 2009 roku jako Teatr w Sieci Powiązań prowadzi stałą działalność w Lublinie w ramach Centrum Kultury i Teatru Centralnego. neTTheatre założony i kierowany jest przez urodzonego w 1977 roku Pawła Passiniego, absolwenta warszawskiej Akademii Teatralnej i Akademii Praktyk Teatralnych w Gardzienicach, laureata Nagrody im. Konrada Swinarskiego za reżyserię przedstawienia Morrison/Śmiercisyn w Opolskim Teatrze Lalki i Aktora (2013 r.). W 2011 r. Turandot Passiniego zdobył prestiżową nagrodę Bank of Scotland Herald Angel w Edynburgu.
neTTheatre zrealizował do tej pory spektakle: Śpiewając w pustce (2009 r.), Turandot na motywach opery Giacomo Pucciniego (2009 r.) – spektakl zrealizowany także w wersji telewizyjnej (TVP Kultura, 2012 r.), Zwierzątka, małe zwierzenia inspirowany bajkami Siergieja Kozłowa (2010 r.) i Kukła. Księga Blasku (2012 r.) inspirowany pracami Tadeusza Kantora i tekstami kabalistycznymi oraz Kryjówkę (2014 r.). Przedstawienia teatru cechuje niezależność w sięganiu po inspiracje i tematy, sceniczne eksperymenty w zakresie nowych mediów, projekcji, interakcji z publicznością. W kwestii formalnej wyróżnikiem grupy jest również grana na żywo muzyka elektroakustyczna, improwizowana, z wykorzystaniem charakterystycznego zestawu instrumentów (analogowe i cyfrowe syntezatory, organy Hammonda, samplery i sequensery oraz aplikacje pisane dla potrzeb kolejnych wydarzeń).
neTTheatre zadebiutował na Alternatywnych Spotkaniach Teatralnych w 2015 r. spektaklem Kryjówka. Zaprezentowane podczas 23. edycji Klamy przedstawienie w reż. Pawła Passiniego zdobyło nagrodę publiczności zeszłorocznych AST.
 
_ZnakJonasza_fot. M. Rukasz 19
www.ck.lublin.pl