9 kwietnia (poniedziałek) / 19:00 / Duża scena
TEATR PAPAHEMA / „Skłodowska. Radium Girl”
SCENARIUSZ: Agata Biziuk
REŻYSERIA: Agata Biziuk
MUZYKA: Natasza Topor
OBSADA: Paulina Moś, Helena Radzikowska, Paweł Rutkowski, Mateusz Trzmiel
PREMIERA: 25 listopada 2017 roku, Białystok
Biografii Marii Skłodowskiej-Curie nie obejmują prawa autorskie. Przynależy ona do strefy publicznej. Możemy jej używać. Maria jest twarzą feminizmu, kobietą-mitem, produktem. Podobnie jak inne ikony popkultury – Madonna, Marilyn Monroe, Superman – kształtuje zbiorową wyobraźnię. Czy jednak nasza bohaterka chciałaby ją współtworzyć jako świadoma jednostka? Spektakl przewrotnie używa figury Marii, by poruszyć kwestie szeroko rozumianej wolności, respektowania praw kobiet, wieloaspektowego przekraczania własnych granic, naruszania prywatności osób publicznych, przerostu ego i ambicji, a także, przynależnej systemowi edukacji, tendencji do zamykania ludzkiego życia w banalnych formułkach. Istotne zagadnienia społeczne konfrontowane są z życiową postawą noblistki, której przywraca się prawo do szczerej, intymnej, nierzadko kontrowersyjnej wypowiedzi. Korzystając z języka teatru ożywionej formy, twórcy w dynamiczny i groteskowy sposób przybliżają bogaty w paradoksy fenomen zjawiska, jakim jest Maria Skłodowska-Curie.
Agata Biziuk
FRAGMENTY RECENZJI:
Co ciekawe, Skłodowską gra na zmianę każde z czworga aktorów. I dwóch panów (Paweł Rutkowski i wspaniały Mateusz Trzmiel) nie ustępują w interpretacji tej postaci paniom (Paulina Moś, Helena Radzikowska).
Marcin Pieszczyk, Tygodnik WPROST
Najciekawsze są tefragmenty przedstawienia, w których twórcy snują alternatywną wizję losów Marii. Próbując na przykład zgadywać, jak wyglądałby świat, gdyby guwernantka Skłodowska wyszła za dziedzica Kazimierza Żórawskiego.
Michał Centkowski, Newsweek Polska
Powstał spektakl fascynujący i wyrazisty. Nie tylko o Skłodowskiej, ale też dużo mówiący o Polsce i Polakach.
Anna Dycha, www.bialystokonline.pl
"Skłodowska. Radium Girl" to gra z widzami pełna symboli i odniesień do świata popkultury. Reżyserka posłużyła się aktorami, by na oczach widzów odegrali iście chaplinowską komedię.
Jerzy Doroszkiewicz, Kurier Poranny
Teatr PAPAHEMA został założony przez absolwentów kierunku aktorskiego na Wydziale Sztuki Lalkarskiej Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza w Białymstoku. PAPAHEMA regularnie współpracuje z Teatrem Dramatycznym im. Aleksandra Węgierki w Białymstoku, Teatrem Montownia, Teatrem Polonia w Warszawie prowadzonym przez Fundację Krystyny Jandy na Rzecz Kultury, Teatrem WARSawy, Operą i Filharmonią Podlaską, a także Teatrem Miejskim w Gliwicach.
Do swoich największych sukcesów twórcy mogą zaliczyć zdobycie III nagrody na 20. Festiwalu Szekspirowskiego w Gdańsku w nurcie SzekspirOFF za spektakl Macbett oraz Nagrody Publiczności i Nagrody Gazety Festiwalowej „Shakespeare Daily” na 21. Festiwalu Szekspirowskim w Gdańsku w nurcie SzekspirOFF za spektakl Poskromienie złośnicy. Aktorów wyróżniono Świadectwem Otwartego Umysłu przyznawanym przez Redakcję Gazety Wyborczej w ramach Akcji „Przystanek Młodzi”. PAPAHEMA to także laureaci konkursu teatralnego dla młodych twórców MONTOWNIA BIS organizowanego przez Teatr Montownia (w ramach konkursu powstał spektakl pt. Molière. Z urojenia na podstawie dramatu Michaiła Bułhakowa).
Twórcy marzą o możliwości realizacji swoich pomysłów, łączących środki teatru formy z teatrem aktorskim, dobrą literaturę ze współczesną wrażliwością i poczucie humoru z refleksją na temat kondycji świata. W skład zespołu wchodzą: Paulina Moś, Helena Radzikowska, Paweł Rutkowski i Mateusz Trzmiel. Skłodowska. Radium Girl jest ich dziewiątym spektaklem. W repertuarze Teatru znaleźć można propozycje zarówno dla widzów dorosłych, jak i dla tych młodszych – obecnie są to: Moral insanity. Tragedia ludzi głupich na podstawie dramatu Gabrieli Zapolskiej Ich czworo, Macbett Eugène Ionesco, Calineczka dla dorosłych na motywach baśni Hansa Christiana Andersena (stworzona we współpracy z Teatrem Montownia), Alicja po drugiej stronie lustra według prozy Lewisa Carrolla w reżyserii Przemysława Jaszczaka, Poskromienie złośnicy Williama Szekspira, Niezwykły lot pilota Pirxa na podstawie prozy Stanisława Lema w reżyserii Jerzego Machowskiego, a także performans Wojna. Trzęsienie rodziny w reżyserii Przemysława Jaszczaka.