Program w postaci ulotki: KLAMRA 2024

Video-performance „W wieży zamknięta”

3 października (sobota) / 21:00

Twórcy: Teatr CHOREA
Reżyseria: Julia Jakubowska
Zdjęcia: Norbert Serafin, Małgorzata Arszennik
Montaż: Norbert Serafin, Julia Jakubowska
Obsada: Joanna Jaworska-Maciaszek, Małgorzata Lipczyńska, Anna Maszewska, Dorota Porowska
 
OPIS WYDARZENIA:
Video-performance, opowieści, mozaiki inspirowane obecną sytuacją izolacji podczas ogólnoświatowej pandemii, złożone z fragmentów baśni Braci Grimm, piosenek i dialogów, disnejowskich wersji tych baśni, fragmentów opowieści „Biegnącej z Wilkami” Clarissy Pinkoli Estes oraz własnych tekstów. Kobiety w różnym wieku, z różnymi warunkami mieszkalnymi, matki, w związku oraz samotne, tworzą video-performance z autorskimi tekstami. Artystyczna interpretacja losu współczesnej kobiety i jej zmagań. Paralela między archetypowymi reprezentacjami kobiet w baśniach oraz kobietą współczesną.
"W wieży zamknięta" to analiza samotności i smutku, wariacja na temat archetypowych wzorców kobiet, znanych od najmłodszych lat – z bajek i baśni. To wspólne tworzenie Nowej Baśni, poszukiwanie współczesnej Księżniczki. Kopciuszek, Syrenka, Śnieżka i Ta, Która Wie, Ta, Która Mieszka Na Końcu Czasu.
Dawno, dawno temu była sobie, a może i nie…
Dawno temu, w porze, która teraz przeminęła, lecz wkrótce powróci…
Za siedmioma górami, za siedmioma krasnoludkami, tutaj za skrzyżowaniem…
 
INFORMACJE O TWÓRCACH:
Kobiety tworzące „W wieży zamkniętą”, należą do zespołu Teatru CHOREA, lub na stałe z nim współpracują. Wszystkie poruszamy się na granicy teatru, performance'u, tzw. teatru fizycznego poszukując nowych form scenicznej ekspresji. Różnią nas zainteresowania i teatralny background, co tylko wzbogaca wspólne doświadczenie.
 
Julia Jakubowska – aktorka teatralna i filmowa, reżyserka, animatorka kultury. Urodzona w Łodzi, ukończyła Kulturoznawstwo na Uniwersytecie Łódzkim. Pracuje międzynarodowo, mieszka w Łodzi i Budapeszcie. Jej aktorksi debiut filmowy to „Schyłek Dnia” w reż. oskarowego reżysera Laszló Némesa (premiera: 75. Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Wenecji, 2018). Kolejne filmy międzynarodowe: „Guerilla”, (premiera: Göteborg Film Festival w Szwecji, 2019), "Simone" (premiera: 2020, reż. Olivier Dahan), "Dark Woods"(serial izraelski, reż. Dalit Kahan). Jej filmowy debiut reżyserski – „Księżniczka”, w którym zagrała też główną rolę, został wyselekcjonowany do amerykańskiego festiwalu filmowego Indie Short Fest w LA, gdzie w lipcu 2020 miał swoją międzynarodową premierę. W 2020 otrzymała Stypendium Artystyczne Prezydent Miasta Łodzi. Obecnie pracuje nad reżyserią spektaklu „Księżniczki”, którego premiera odbędzie się w październiku 2020. Reżyserka i scenarzystka cyklu video-instalacji „W wieży zamknięta”. Od 2020 roku związana z Ośrodkiem Kultury Górna w Łodzi, gdzie zajmuje się produkcją projektów artystycznych. Od 6 lat współpracuje z teatrem Stereo Akt, prowadzonym przez Martina Borossa w Budapeszcie, gdzie gra w spektaklach: "Europen Freaks" (2019), "Last Change Clinic" (2017), "Etykiety" (2016), "Promenade" (2015), "We hear You" (2015). Od 11 lat związana z Teatrem CHOREA, gdzie zagrała m.in. w spektaklach: "Bachantki", "TOV/Dobro", "Oratorium Dance Project", "Grotowski – próba odwrotu". W CHOREI była także współpomysłodawczynią i współrealizatorką licznych projektów społeczno-artystycznych, m.in.: "O miłości", "Wszędodomni" i "Abramka Fest". Współpracowała też ze studentami Łódzkiej Filmówki, m.in. zagrała w etiudach: "Ania" (reż. Filip Gieldon, 2011) i "Krańcówka" (reż. Anna Morawiec, 2014). W 2006 zdobyła nagrodę w I Konkursie Dramaturgicznym Łódzkiego Domu Kultury za tekst „Dialogi”. W 2014 otrzymała nagrodę Francesc Candel za pracę na rzecz integracji imigrantów w Kataloni, podczas pracy na spektaklem na festiwalu teatralnym Fira Tarrega. W 2019 roku nominowana przez krytyków węgierskiego magazynu "Teatr" do nagrody aktorskiej za spektakl "Gala". Często współpracuje z Péterem Kárpáti, m.in. w spektaklach: „Dwie Kobiety” (2015) i „Gala” (2019). Gra w spektaklu „Queendom” (2018) w reż. Veroniki Szabó. Producentka i kuratorka w amerykańskiej Fundacji Howl Round – międzynarodowej platformie teatralnej, której celem jest integracja i budowanie kontaktów międzynarodowych artystów teatru, poprzez udostępnianie i dzielenie się dorobkiem artystycznym podczas sesji live-stramingowych spektakli teatralnych i konferencji naukowych. Pracuje w wielu projektach międzynarodowych w Europie i w USA, nie tylko na scenie. Pracuje także jako dramaturg, lub asystentka reżysera. Prowadzi warsztaty teatralne i integracyjne wykorzystujące techniki teatru fizycznego.
 
Joanna Jaworska-Maciaszek – tancerka, choreografka, aktorka. Współpracuje z Teatrem O.de.la w Rzeszowie, tańczyła w produkcjach: „Koniec, początek – soma” (2018), „Macondo” (2010) i „Harey” w choreografii Marty Bury. Tancerka Pracowni Fizycznej prowadzonej przez Jacka Owczarka w Łodzi. W ramach pracy zespołu zatańczyła w spektaklach „Meandrująca rzeka”, „A3” i „Re:akcja”, prezentowanych na Polskiej Platformie Tańca. Współpracowała z choreografami z Polski i zagranicy, m.in. jako tancerka z Rosanną Gamson/World Wide (Los Angeles), jako asystentka choreografa Roberta M. Haydena w drugiej odsłonie projekctu „Oratorium Dance Project” Teatru CHOREA, w projekcie performatywnym „Topologie” francuskiej grupy Les gens d’Uterpan. Pomysłodawczyni spektaklu „ĆMY”, który stworzyła kolektywnie z trójką tancerzy Pracowni Fizycznej. Tancerka w spektaklu „Matryca, [Prześwit 1/8]”, w reżyserii Pawła Grali, nagrodzonego w Ogólnopolskim Konkursie na Najlepszy Spektakl Teatru Niezależnego „The Best Off”. Stworzyła choreografię do spektaklu „2.0.4.5. Miniopera Metafizyczna” Teatru CHOREA w reżyserii Tomasza Rodowicza. Współorganizatorka interdyscyplinarnych spotkań improwizacyjnych KIPISZ w Łodzi. Uczy tańca i ruchu. Performuje, improwizuje, w tańcu fascynuje ją intuicyjność, przepływ energii, praca nad świadomym byciem we własnym ciele.
 
Małgorzata Lipczyńska – aktorka, tancerka, choreografka, animatorka kultury, instruktorka warsztatowa. Absolwentka Uniwersytetu Marii Curie Skłodowskiej w Lublinie, na Wydziale Socjologii oraz Wydziale Humanistycznym, na kierunku Kulturoznawstwo. Tancerka w grupie "Tańce Labiryntu". Współzałożycielka Teatru CHOREA. W latach 2006-2008 pracowała w WTZ "Teatroterapia" przy Teatrze im. J. Osterwy w Lublinie jako instruktor plastyki ciała. Współtwórczyni choreografii do spektaklu „Isadora. Opowieść o kobiecie”. Tancerka w międzynarodowym projekcie tanecznym „maProject” w reżyserii Liat Magnezy. Współpracowała z wieloma reżyserami i choreografami, m.in.: Pawłem Passinim, Robertem M.Haydenem, Rosanną Gamson, Geraldem Tylerem, Jewgienijem Korniagiem, Jimem Ennisem, Kanem Katsurą. Jesienią 2011 roku pokazała swój monodram pt. „napewnomoże”, oparty na twórczości rumuńskiej pisarki Aglai Veteranyi. Pracowała jako instruktorka tańca w projekcie taneczno-muzycznym „Oratorium Dance Project” realizowanym z udziałem 100-osobowej grupy dzieci, młodzieży i dorosłych oraz orkiestry i chóru Filharmonii Łódzkiej, nagrodzonym „Energią Kultury' i „Złotą Maską”. Od sierpnia 2012 związana z Teatrem Tańca KIJO. W Polsce i za granicą prowadziła wiele warsztatów dla dzieci, młodzieży i dorosłych, z zakresu tańca i teatru. Współpracuje z Uniwersytetem warszawskim, prowadząc zajęcia teatralne w Instytucie Kultury Polskiej.
 
Anna Maszewska – aktorka, koordynator wydarzeń artystycznych oraz wydarzeń rozrywkowych o dużym potencjale komercyjnym. Od 2015 zajmuje się produkcją wydarzeń kulturalnych oraz edukacją filmową i teatralną. Absolwentka Kulturoznawstwa ze specjalizacją Filmoznawstwo na Uniwersytecie Łódzkim oraz studentka Wydziału Organizacji Sztuki Filmowej w Państwowej Wyższej Szkoły Filmowej Telewizyjnej i Teatralnej w Łodzi. W latach 2011-2015 roku aktorka grupy ab’Teatr. W 2015 roku koordynator wolontariuszy podczas festiwalu 20. Forum Kina Europejskiego ORLEN Cinergia oraz lider i aktorka grupy teatralnej Take Over, działającej przy Teatrze CHOREA w Łodzi. W 2016 roku koordynator Mobilnego Kina Skody realizowanego w ramach Transatlantyk Festival. W latach 2016-2017 pracowała jako koordynator produkcji w poznańskiej agencji artystyczno-eventowej Ferment Kolektiv, realizując m.in. takie projekty jak: „Animator On Tour”, „Filmowe Lato z Orange” oraz wydarzenia towarzyszące podczas 43. Forum wokół Kina. W 2017 roku koordynator produkcji 22. Forum Kina Europejskiego.
 
Dorota Porowska – aktorka, reżyserka, choreografka. Studiowała polonistykę na Uniwersytecie Warszawskim. W okresie 1984-2004 aktorka Ośrodka Praktyk Teatralnych „Gardzienice”, wystąpiła w spektaklach zespołu: "Spektakl wieczorny", "Gusła", "Awwakum", "Carmina Burana" i "Metamorfozy". Od 2002 wraz z Elżbietą Rojek, w ramach „Gardzienic” prowadziła formację „Tańców Labiryntu”. Współzałożycielka Stowarzyszenia Teatralnego CHOREA. W 2004 roku, już jako Teatr CHOREA, wyreżyserowała spektakl „Tezeusz w labiryncie”. W latach 2004-2009 brała udział w spektaklach CHOREI: „Po Ptakach”, „Bakkus” i „Śpiewy Eurypidesa”. W 2009 roku wyreżyserowała spektakl "Antygona" według tragedii Sofoklesa  (w koprodukcji z Teatru CHOREA i Teatru KANA). W 2011 roku wzięła udział w projekcie „Oratorium Dance Project” CHOREI. W 2011 roku wyreżyserowała spektakl "Dziewięć miliardów imion Boga". "W następnym roku we współpracy CHOREI z białoruskim Korniag Theatre realizowała eksperymentalny projekt „Rok 2012”. W tym samym roku wzięła udział w realizacji spektaklu „Sen nocy letniej” w Zakładzie Karnym w Opolu Lubelskim, w reżyserii Joanny Lewickiej, oraz zagrała w spektaklu "Merdytacje" powstałym na motywach dramatu Alfreda Jarry 'Ubu król', realizowanym przez Stowarzyszenie Sztuczne z Lublina, w reżyserii Lizy Szczęśliwej. W 2013 roku współtworzyła projekt społeczno-teatralny "Wszędodomni", realizowany z mieszkańcami ośrodków dla bezdomnych w Łodzi. W 2014 roku zagrała w spektaklu "Z drugiej strony" będącym polsko-białoruską koprodukcją Teatru CHOREA i Korniag Theatre. W 2015 roku wyreżyserowała widowisko "A jednak się kręci" – spektakl przygotowany na otwarcie planetarium w EC1 w Łodzi oraz "Labirynt" – produkcję przygotowaną we współpracy z awangardowym brazylijsko-japońskim kompozytorem J.H.Yudo, na lubelski Festiwal Tradycji i Awangardy Muzycznej "Kody". Cały czas uprawia rozbudowaną działalność dydaktyczną, prowadząc warsztaty teatralne dla studentów i młodzieży, między innymi na studiach podyplomowych Instytutu Kultury Polskiej Uniwersytetu Warszawskiego. W 2009 realizowała warsztaty dla młodzieży w ramach programu „Teatr Polska”. Uczestniczyła w projektach z bezdomnymi (w Lublinie i Łodzi), seniorami, dziećmi z „trudnej” ulicy Abramowskiego w Łodzi oraz w międznarodowym projekcie „Expeditions”, realizowanym w środowiskach defaworyzowanych w Tarragonie (Hiszpania), Renns (Francja) i na warszawskiej Pradze.