21 marca (wtorek) // godz. 19:00
AMAREYA THEATRE & GUESTS // "Kantor_Tropy: Collage"
KONCEPT I REŻYSERIA: Katarzyna Pastuszak
CHOREOGRAFIA: Katarzyna Pastuszak, Yuko Kawamoto
MUZYKA: Joanna Duda
OBIEKTY: Adriana Majdzińska, Grażyna Tomaszewska-Sobko
KOSTIUMY: Daisuke Tsukuda
REŻYSERIA ŚWIATEŁ: Bartosz Cybowski
OBSADA: Rui Ishihara, Katarzyna Pastuszak, Ichi Go, Aleksandra Śliwińska, Daniela Komędera, Jan Grządziela, Przemysław Jurewicz
PREMIERA: 14 października 2015, Nowa Synagoga – Gmina Żydowska Wyznaniowa w Gdańsku
„Kantor_Tropy: Collage” to spektakl łączący taniec współczesny, taniec butō, sztuki wizualne i muzykę nowoczesną. Spektakl miał premierę w 2015 roku w Gdańsku w ramach polsko-japońskiego projektu „Kantor_Tropy”, realizowanego przez Amareya Theatre & Guests w ramach Roku Tadeusza Kantora. Spektakl został bezpośrednio zainspirowany głęboką i nieopisaną dotąd relacją między tańcem Ankoku butō Hijikaty Tatsumiego – kluczowej postaci japońskiej awangardy a koncepcjami estetycznymi i praktyką artystyczną Tadeusza Kantora. Przedstawienie jest niewątpliwie jedną z ciekawszych propozycji w aktualnym krajobrazie polskiego tańca i teatru, nieustannie dialogującego z własną historią i duchem czasów. W 2016 „Kantor_Tropy: COLLAGE” zwyciężył w kategorii „Najlepszy spektakl OFF-OFF” w rankingu Gazety Świętojańskiej.
Działając w oddaleniu geograficznym, Hijikata i Kantor podejmowali tematy pamięci, śmierci i rozkładu. Kantor za pośrednictwem śmierci wydobywał życie, Hijikata w swoim Ankoku butō ukazywał piękno brzydoty. W nader precyzyjnie skomponowanym obrazie scenicznym obaj próbowali jednocześnie wskrzesić coś, co przeminęło i ukazać kruchość człowieka stojącego wobec nas – tu i teraz. Idąc śladami Kantora i Hijikaty szukamy punktów stycznych dla nas – osób urodzonych na przełomie 1970/80. Wybieramy trzy ważne daty – 1945, 1986, 2011 – i stawiamy pytanie, kim jest człowiek pokryty pyłem przeszłości, człowiek ery psychologicznego, cyfrowego i ekologicznego zanieczyszczenia.
Katarzyna Pastuszak
Z recenzji:
Collage Katarzyny Pastuszak łączy z twórczością Kantora bardzo wiele bezpośrednich tropów – od wątków Holocaustowych przez uniwersalizm zabijania i tańca śmierci, na materialności i cielesności kończąc.
Weronika Łucyk, taniecpolska.pl
Choreografka wyciągnęła z twórczości Kantora to wszystko, co niestosowne, dwuznaczne, podniecające, a więc charakteryzujące się wątpliwą, by tak rzec, moralnością. Spotęgowane zatarcie granicy między sacrum a profanum, zdaje się zaczepną odpowiedzą Pastuszak na pęczniejącą hipokryzję „panów od kultury”, dzięki którym coraz więcej artystów powtarza za Kantorem, chociaż – oczywiście – w innym kontekście, „w ojczyźnie własnej odnalazłem piekło”.
Alicja Müller, Teatralia Kraków – Internetowy Magazyn „Teatralia”
Teatr Amareya to teatr ruchu i ciała, który wypracował swoją własną metodę pracy twórczej i technikę tańca/aktorstwa, zakorzenioną w tańcu butoh, tańcu współczesnym, body art, tradycji teatru laboratoryjnego i współczesnej teorii krytycznej. Teatr Amareya powstał w styczniu 2003 r. z inicjatywy Agnieszki Kamińskiej, Katarzyny Julii Pastuszak oraz Aleksandry Śliwińskiej i od początku istnienia pracuje przy Klubie „Winda” – Gdańskim Archipelagu Kultury. Działalność teatru obejmuje trzy kierunki: artystyczny – spektakle, projekty, performanse, dydaktyczny – warsztaty butō, warsztaty głosowe, wykłady, publikacje, animacja kultury – działalność Stowarzyszenia Amareya Art oraz Gdańskiej Szkoły Butoh.
Teatr ma własną metodę pracy twórczej i dydaktycznej, opartą na technice tańca butō oraz technikach teatru fizycznego, tańca współczesnego, techniki Marty Graham, tańca afrykańskiego, śpiewu, jogi i psychosomatycznych technik relaksacyjnych. Teatr wciąż pogłębia własną technikę pracy twórczej, w której uwzględnia również aktualny kontekst społeczny, polityczny i kulturowy. Tancerki Amareya uczyły się m.in. u mistrzów japońskiego tańca butoh.
Teatr Amareya wystąpił na XV Alternatywnych Spotkaniach Teatralnych Klamra z przedstawieniem „Xenos” (Klamra ‘2007). W 2016 r. publiczność mogła obejrzeć „Track(s) – instalacja/performance” związanych z Teatrem Amareya Joanny Dudy i Katarzyny Pastuszak.
www.teatramareya.pl