8 października (piątek) / 19:00
"Prorok. Próba orkiestry online"
Twórcy: Teatr Cinema
reżyseria: Zbigniew Szumski
scenariusz: Zbigniew Szumski
choreografia: Zbigniew Szumski
scenografia: Zbigniew Szumski
muzyka: Katarzyna Klebba, Agnieszka Kowalczyk
obsada: Tadeusz Rybicki, Jan Kochanowski, Iza Terek-Jopkiewicz, Anna Krych, Lena Witkowska, Anastasiia Miedviedieva, Agata Elsner, Oleh Nesterov, Katarzyna Klebba, Agnieszka Kowalczyk
Spektakl „Prorok. Próba orkiestry online” oparty na tekstach Thomasa Bernharda „Chodzenie”, Michela Huellebecqa "Serotonina" oraz tekstach z broszur dotyczących montażu mebli i obsługi robotów kuchennych. Akcja spektaklu dzieje się w opuszczonej sali bankietowej, która przed pandemią pełniła funkcję kina lub sali rekreacyjnej, w której odbywały się kursy jogi i tańca, wesela, stypy i zjazdy weteranów i absolwentów. Z tych tematów – sytuacji rodzi się choreografia spektaklu. Choreografia, która nie jest tłem ani wstawką taneczną. Można jednocześnie mówić i tańczyć nie będąc artystą rewiowym.
Spis uroczystości (akty spektaklu): stypa, chrzest, bal maturalny, wesele, chrzest, stypa. Te sytuacje mogą się zapętlać. Pamięć miejsca jest niekonsekwentna i fragmentaryczna. Rzeczy mniej ważne potrafią zakłócić hierarchię wspomnień. To co nieważne „pcha się” i manifestuje. Idealne miejsce dla proroka, fałszywego i prawdziwego. „…ten obnażony, bełkoczący, bluźniący, znieważający, urągający i wieszczący, dokazujący, igrający, obłędny, jurodiwyj przybywa i przebywa w aurze świętości… Świętości, która jest na wskroś paradoksalna, która wszczepia truciznę w tkankę rozsądku. Świętości, która nie lęka się ekstremizmu…”.
Umieć rozśmieszać w rozmowie o śmierci, w czasach rozmów, w których dominują tematy choroby i śmierci, może być cechą proroka. Czy współczesny prorok czasów pandemii jest filozofem, inżynierem sztucznej inteligencji, czy inwestorem? Absolutna potęga proroka produkuje nadwyżkę swobodnych ustaleń.
Teatr Cinema powstał w 1992 roku. Grupę tworzą zawodowi aktorzy, plastycy i muzycy, którzy pod dyrekcja Zbigniewa Szumskiego realizują autorskie spektakle w Michałowicach w starym poniemieckim ośrodku wypoczynkowym. Dawny pensjonat pełni funkcję sceny roboczej, znajdują się tu również pokoje przeznaczone dla warsztatowiczów, przyjaciół i gości zespołu Cinemy. Teatr Cinema ma wyraźną i rozpoznawalną na pierwszy rzut oka stylistykę. Jej cechą dominującą jest polifoniczna struktura spektakli. Nie będąc teatrem dramatycznym, ani muzycznym czy teatrem tańca, organicznie łączy wszystkie te gatunki, jednocześnie zaprzeczając ich tradycyjnemu postrzeganiu przez widza. Teatr kojarzony jest przez krytyków głównie z twórczością Tadeusza Kantora. Plastyczna, głęboko surrealistyczna płaszczyzna spektakli Teatru Cinema zdaje się dominować w aspekcie formalnym, przypominając oniryczne malarstwo René Magrite’a. Estetycznie, ale i pod względem tematycznego zainteresowania codziennością, spektakle Szumskiego, reżysera wszystkich przedstawień Cinemy, nawiązują do dokonań dadaistów, teatru absurdu, a także mizerabilistycznej wrażliwości Mirona Białoszewskiego. Oczywiste jest również nawiązanie do Becketta, a także Latającego cyrku Monty Pythona.
Teatr Cinema wraz z Artim Grabowskim jest ubiegłorocznym laureatem Nagrody Publiczności KLAMRY za spektakl „Warunki zabudowy”.
Premiera: 27 czerwca 2021, Michałowice