Program w postaci ulotki: KLAMRA 2024

Hamlet

NOWA SCENA

16 marca (poniedziałek)//godz. 21:00

WALNY – TEATR//Hamlet

Według Williama Sheakspeara
Reżyseria, adaptacja, scenografia: Adam Walny
Muzyka: Lars Kynde
Praca z tekstem, światła: Marek Zięba
Plakat: Przemysław Wojtaś
Używane techniki lalkarskie – marionetki podwodne oraz lalka bunraku
Premiera: 4 października 2010 r.
 
opushamlet-1
 
Hamlet to spektakl realizowany w autorskiej technice marionetek podwodnych. Opowiada o zemście Ducha zamordowanego Ojca realizowanej dłońmi żywego syna – Hamleta. Ten przypadkowo wtajemniczony w Inną Rzeczy Wistość – pozagrobową – naznaczony odpowiedzialnością doświadczenia transcendencji a zarazem bezradny wobec własnej niedoskonałości próbuje wymknąć się konieczności mordu, który kreuje Duch Ojca, na próżno. Duchem jest tu żywy aktor – animator Hamleta i zarazem demiurg przedstawionego świata. Co robią tu inne postaci? Poloniusz, Król, Królowa i inni. Jaka jest ich funkcja? Reprezentują świat materii izolowanej od Ducha  – świat podwodny – od dłoni Ducha – animatora zależny. Tragedia Hamleta pociąga za sobą tragedię innych postaci dramatu. Hamlet mszcząc Ojca, z jego inicjatywy nie pozostawia nikomu złudzeń – obwinia każdego i każdemu wymierza sprawiedliwość.
 
Uderza nas przede wszystkim to szkło, oddzielające Hamleta od dworzan. Zamknięci w akwariach, odrealnieni przez wodę, w której są zanurzeni. Księcia postrzegają jako element skupiający światło inaczej, niż w rzeczywistości. (…) Lalki-dworzanie, włącznie z Hamletem, mają jeden wspólny mianownik: żyją w pamięci ducha. Ten Najmniej Realny jest zarazem największym Prawdziwym sztuki. Adam Walny zaprezentował polifonię lalki, z harmonicznym rozwiązaniem jej w swojej osobie. Adaptacja tekstu, z przepisaniem go na lalki, nadała sztuce szczególną jakość.
Maria Anna Piękoś, „Dziennik Teatralny Kraków”
 
Walny-Teatr powstał w roku 1999 z inicjatywy Adama Walnego, absolwenta Wydziału Reżyserii Teatru Lalek Akademii Teatralnej w Warszawie (od 1995 teatr funkcjonował pod innymi nazwami m.in. Wielki Teatrzyk Świata i Teatr Bezradny). Teatr w swych pracach bada różne tradycje teatru lalki, maski i przedmiotu w warunkach studyjnych, estradowych i ulicznych. Używa lalki również poza sceną: w edukacji, terapii i sztuce performansu. Adam Walny jest twórcą takich widowisk jak Kuglarz i Śmierć, Motyl, Genesis, Kamieniarz, Misterium Narodzenia, Dziadek, Hamlet, Don Kichote, Opus Hamlet, Szekspir – made in Poland czy Przygody Kropli Wody z którymi uczestniczy w najważniejszych festiwalach sztuki lalkarskiej w Polsce i za granicą. Jest laureatem wielu prestiżowych nagród.
Adam Walny to urodzony w 1972 roku lalkarz, scenograf, reżyser, pedagog teatru. Jest absolwentem Liceum Sztuk Plastycznych w Supraślu ze specjalizacją snycerz oraz Akademii Teatralnej w Warszawie na Wydziale Reżyserii Teatru Lalek. W 1999 roku założył własny teatr, z którym gościł na wielu prestiżowych festiwalach teatralnych w Polsce i za granicą (Litwa, Łotwa, Estonia, Białoruś, Dania, Węgry, Czechy, Włochy, Niemcy).W roku 2009 zaadaptował Przygody Münchhausena Gottfrieda Augusta Bürgera i wyreżyserował cieszące się dużym powodzeniem Przygody Barona Muenchausena w łódzkim Teatrze Nowym. W 2012 roku otwierał spektaklem Opus Hamlet, scenę lalkową na zamku Kronborg w Danii. Jest zdobywcą kilkudziesięciu nagród na festiwalach teatralnych w Polsce i za granicą, między innymi pierwszej nagrody na VI Międzynarodowym Festiwalu Solistów Lalkarzy. Czterokrotnie był stypendystą Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Od 2004 roku organizuje przy Staromiejskim Domu Kultury w Warszawie Festiwal Teatralny Święto Głupców. Założył Instytut Sztuki Lalkarskiej przy własnym teatrze oraz Pracownię Teatru Przedmiotu przy Staromiejskim Domu Kultury w Warszawie. Adam Walny w roku 2007 opublikował książkę Teatr przedmiotu. Kulisy warsztatu. Arkana rzemiosła w roku 2012 album Walny – Teatr.
 
Walny – Teatr debiutuje na Alternatywnych Spotkaniach Teatralnych Klamra.
 
www.walnyteatr.pl