Program w postaci ulotki: KLAMRA 2024

KLAMERKA – Naukowy cyrk braci Nano

10 marca//godz.13:00//KLAMERKA//Centrum Nowoczesności Młyn Wiedzy we współpracy z Teatrem Wiczy//Naukowy cyrk braci Nano

Na podstawie The Amazing Nano Brothers Juggling Show Carol Lynn Alpert
 
Producent wersji polskiej: Krystian Wieczyński
Scenografia: Dominik Smużny
Występują: Radosław Garncarek, Rafał Cendrowski
Produkcja: Centrum Nowoczesności „Młyn Wiedzy” w Toruniu
 
Spektakl premierowy
 
klamerka
 

Poznaj i zrozum świat w wymiarze 10 –9 !

Naukowy cyrk braci Nano inauguruje zupełnie nowy cykl przedstawień na Alternatywnych Spotkaniach Teatralnych. Przedstawienia, akcje, performanse i rozmaite inicjatywy (około)teatralne pod szyldem Klamerki przeznaczone będą dla najmłodszych widzów. Spektakl powstał we współpracy toruńskiego Centrum Nowoczesności Młyn Wiedzy i Teatru Wiczy jest nie tylko premierą, ale także prezentacją rzadko spotykanej w Polsce formuły science show, czyli fabularyzowanego pokazu naukowego opowiadającego o świecie atomów.
 
Science show zostało zrealizowane na podstawie licencji Muzeum Nauki w Bostonie. Autorką scenariusza, reżyserem oraz producentem oryginalnej, angielskojęzycznej wersji scenariusza jest Carol Lynn Alpert we współpracy z komikami/żonglerami Danem Foleyem oraz Joelem Harrisem. Oprawę graficzną wersji oryginalnej zapewnił Jeanne Antill.
 
Muhammed Ali zwykł pokazywać swoją słynną szybkość, pytając: „Chcesz to zobaczyć?” Nanosekundę później mówił: „Chcesz zobaczyć jeszcze raz?” Z nanocząstkami jest podobnie. Więc jak możesz zademonstrować coś, czego nie możesz zobaczyć? Oczywiście z pomocą żonglerów! […] „Naukowy cyrk braci Nano” Carol Lynn Alpert został tak pomyślany […], aby bezboleśnie nauczyć widzów nanotechnologii. Jej mądry scenariusz ma prolog, trzy akty oraz finał, z których to elementów wszystkie idealnie pasowały do czterdziestu ekscytujących minut. […] Moim jedynym rozczarowaniem jest to, że wzorem Latających Braci Karamazow nie żonglowali kotem.

Beverly Creasey, Nano, Nano, www.theatermirror.com

Podczas Klamerkowego science show Naukowy cyrk braci Nano wirtuozi żonglerki – znani nano-bracia Paweł i Gaweł – prezentują komiczne i niezapomniane wprowadzenie do świata atomów, cząsteczek oraz oddziaływań w nanoskali. Żonglują wszystkim, począwszy od kijów bejsbolowych po kwiaty doniczkowe, jeżdżą na monocyklach, a przy tym w niesamowity sposób opowiadają o nanotechnologii, dzięki której wiemy, że:
 
Kartka papieru ma grubość około 200 000 nanometrów!
Główka szpilki ma szerokość około miliona nanometrów!
Paznokieć rośnie około jednego nanometra na sekundę!
 
Teatr Wiczy powstał w 1991 roku w Brodnicy z inicjatywy Romualda Wiczy-Pokojskiego. Od 1996 roku siedzibą teatru jest Toruń. Pierwszymi przedstawieniami przygotowanymi jeszcze w latach dziewięćdziesiątych były: Sarkazja (1994), Siechce (1996) i Sezon w piekle (1999). Do najważniejszych współpracowników Wiczy-Pokojskiego zaliczyć należy Magdalenę Zabłotną, Krystiana Wieczyńskiego oraz Radosława Smużnego. Obecnie skład teatru uzupełniają: Ewa Przybojewska, Matylda Podfilipska, Radosław Garncarek, Błażej Wdowczyk, Rafał Cendrowski i Kamil Jędrzejak. Spektakle były wielokrotnie nagradzane na Łódzkich Spotkaniach Teatralnych, a lider i założyciel zespołu Romuald Wicza-Pokojski uhonorowany został odznaką honorową Zasłużony dla Kultury Polskiej (2007). Teatr poza działalnością stricte teatralną zrealizował też wiele projektów i inicjatyw kulturalnych. W latach 2004-2006 r. organizował toruński Międzynarodowy Festiwal Teatrów Ulicznych „Bulwar”, uczestniczył też w inicjatywach „Lato w teatrze” czy „Teraz Polska”.
 
Teatr od początków swojej działalności poszukiwał oryginalnych tematów i radykalnych środków wyrazu. Wicza-Pokojski zawsze podkreślał punkowy rodowód grupy, który nakazywał sprzeciwianie się ogólnym poglądom i nurtom, oraz repertuar kształtowany pod wpływem współczesnych wydarzeń społeczno-politycznych. Tematy rozciągały się od komentarzy politycznych (Cesarz jako reakcja na rezultat wyborów prezydenckich i parlamentarnych w 2005 r.) przez wojenne (Po prostu) do wypowiedzi pokoleniowych (Emigranci traktujący o emigracji zarobkowej). Teatr występował też w różnych przestrzeniach – od tradycyjnych przedstawień na scenie do spektakli plenerowych (Writers & Waiters) i car-play (Emigranci). Anna Nowak opisując estetykę teatru w artykule „Grunt to bunt”. Teatr Wiczy jako teatr punkowy stwierdza: „cechuje [ją] zwięzłość wypowiedzi scenicznej, dynamiczna dramaturgia, częste posługiwanie się chwytem teatru w teatrze, swoiste żonglowanie środkami teatru lalek, telewizyjnego talk show, teatru ulicznego czy cyrku” (w: Polski teatr alternatywny po 1989 roku z perspektywy Akademickich/Alternatywnych Spotkań Teatralnych Klamra, pod red. A. Dudy, E. Adamiszyn i B. Oleszka, Toruń 2012).
 
Teatr Wiczy czterokrotnie występował na Klamrze z bardzo różnorodnymi spektaklami osnutymi wokół oryginalnych scenariuszy. Zadebiutował spektaklem Krakersy (Klamra’2000), który był uniwersalną wypowiedzią pokoleniową. Kolejne występy to Czyściciel dywanów(Klamra’2002) zrealizowany w konwencji gry RPG oraz niezwykle współczesny spektakl Po prostu (Klamra’2003) – powstały jako komentarz do działań militarnych w Iraku. W ramach imprez towarzyszących teatr wystawił też Emigrantów, na podstawie dramatu Sławomira Mrożka, który to spektakl w całości rozgrywany był w samochodzie ustawionym w pobliżu Od Nowy (Klamra’2004).

 

mlynwiedzy.org.pl/