Program w postaci ulotki: KLAMRA 2024

Rewia Ognia

DUŻA SCENA

16 marca (poniedziałek)//godz. 19:00

Teatr CINEMA//Rewia Ognia

//SZCZEGÓŁY WYDARZENIA//

Reżyseria: Piotr Cieplak          
Muzyka: SzaZa (Patryk Zakrocki i Paweł Szamburski)
Występują: Piotr Cieplak, Patryk Zakrocki i Paweł Szamburski
Premiera słuchowiska: 2 września 2012 r.
 
To niezwykle osobista opowieść wybitnego polskiego reżysera Piotra Cieplaka. To jego podróż rowerem do Portugalii, to wyzwanie, to miłość, to także zwątpienie i niepewność. Odczytane na żywo fragmenty książki O niewiedzy w praktyce czyli rowerem do Portugalii udźwiękowione przez duet muzyczny SzaZa (Patryka Zakrockiego i Pawła Szamburskiego) to swoisty spektakl, performans, który przekracza granice koncertu czy odczytu. Spotkanie Cieplaka z muzykami nie jest przypadkowe. To relacja podszyta głęboką przyjaźnią i wieloletnią współpracą artystyczną, dzięki której reżyser oraz muzycy rozumieją się bez słów, i mogą razem jechać, na jednym rowerze do Portugalii. A „żeby dojechać z warszawskich Kabat do Lizbony, trzeba ciąć na Piaseczno, potem przez Jazgarzew i dalej, prosto na Grójec…”
 
Cieplak przybył do radia, by wyreżyserować siebie w opowieści o trzydziestodniowej wycieczce rowerowej. Głos reżysera i grana na żywo w studiu muzyka duetu SzaZa dowiodły o potędze słów Zbigniewa Kopalki sprzed wielu lat: „Słowo ma śpiewać, a muzyka ma mówić”. Najtrudniej przejrzeć się w głosie, jest pozornie mało obrazowy. Cieplak tak akcentuje frazy, że słuchacz wraz z nim pedałuje od Grójca po Lizbonę w rytmie podsuwanych przez SzaZę brzmień.
 Janusz Łastowiecki [o słuchowisku w „Trójce”], „Teatr”
 
Dzienniki rowerowe Piotra Cieplaka ukazywały się cyklicznie na łamach miesięcznika „Teatr”. W wersji książkowej – „O niewiedzy w praktyce – czyli rowerem do Portugalii” – wydane zostały w 2014 roku nakładem Fundacja Teatr Nie-Taki. 2 września 2012 roku na antenie Programu Trzeciego Polskiego Radia premierę miało słuchowisko w reżyserii i wykonaniu Piotra Cieplaka do muzyki duetu SzaZa (reżyserem dźwięku był Andrzej Brzoska). Cieplak i SzaZa prezentują fragmenty ów dzienników również na żywo.
 
Piotr Cieplak – urodzony w 1960 roku w Częstochowie wybitny polski reżyser teatralny. Po studiach na Wydziale Wiedzy o Teatrze warszawskiej Akademii Teatralnej i reżyserskim w krakowskiej PWST, Piotr Cieplak rozpoczął karierę reżyserską w Teatrze im. Wilama Horzycy w Toruniu, w 1989 roku. Pracował następnie m.in. we Wrocławiu, w Teatrze Współczesnym i w warszawskim Teatrze Dramatycznym. W latach 1996-1998 był dyrektorem artystycznym Teatru Rozmaitości w Warszawie (reklamując go jako „najszybszy teatr w mieście”); zapraszał tam do współpracy młodych i oryginalnych reżyserów, takich jak Grzegorz Jarzyna lub Piotr Tomaszuk. Kilkakrotnie reżyserował spektakle dyplomowe w szkołach teatralnych. Współpracuje także z Teatrem Montownia. Laureat nagrody im. Konrada Swinarskiego – przyznawanej przez redakcję miesięcznika „Teatr” – za sezon 2004/2005 (za reżyserię spektaklu „Słomkowy kapelusz” Eugene’a Labiche’a w Teatrze Powszechnym im. Zygmunta Hübnera w Warszawie). Laureat Feliksa Warszawskiego dla najlepszego spektaklu w sezonie 2007/2008 za Opowiadania dla Dzieci wg Isaaka Singera w Teatrze Narodowym.
 
SzaZa czyli duet Patryk Zakrocki i Paweł Szamburski – muzyka duetu SzaZa to niezwykłe połączenie pozornie skrajnych przeciwieństw – hałasu i ciszy, popu i współczesnej kameralistyki, piękna i brzydoty, a także wyrafinowanej mądrości i czystej, naiwnej bezmyślności. Za pomocą klarnetu i skrzypiec, głosu, analogowych efektów zapętleń oraz delikatnych przetworzeń – muzycy poszukują jedności tych przeciwieństw, starają się oswobodzić zarówno scenę jak i widownię z krępujących reguł oraz sztywnych kulturowych „ustawień“. Czasem ich występy przybierają formę groteski, mrocznej zabawy, performansu, a czasem niezwykle poważnej i głębokiej wypowiedzi muzycznej, pozostającej jednak w interakcji z publicznością. Patryk i Paweł to muzycy, improwizatorzy, animatorzy, którzy od 1999 roku aktywnie działają na stołecznej scenie muzyki improwizowanej i sztuki niezależnej. Tworzą muzykę dla teatru, filmu, kina niemego, tańca współczesnego. Współpracowali min. z P. Cieplakiem, P. Miśkiewiczem, L. Bzdylem, M. Liberem, K. Globiszem, M. Pieprzycą, K. Kozyrą, P. Borowskim.
Duet SzaZa wystąpił na Klamrze ‘2012 wraz z Teatrem Dada von Bzdülöw w spektaklu Caffè latte. Improwizowany spektakl zdobył nagrodę publiczności tamtej edycji Alternatywnych Spotkań Teatralnych. Rok później, na Klamrze ‘2013, duet zaprezentował widowisko SzaZa plays Polański – był to pokaz filmów krótkometrażowych Romana Polańskiego z muzyką na żywo.                              
                                    
www.szaza.pl