Program w postaci ulotki: KLAMRA 2024

Teatr A PART i Teatr AMAREYA

6 października (wtorek) / 19:00
"Cztery"

REŻYSERIA: Marcin Herich
SCENARIUSZ: Marcin Herich
OBSADA: Daniela Komędera-Miśkiewicz, Katarzyna Pastuszak, Aleksandra Śliwińska, Monika Wachowicz
CHOREOGRAFIA: Marcin Herich i zespół
SCENOGRAFIA: Marcin Herich
MUZYKA: Angel, Kato Hideki, Mr Geoffrey & JD Franzke
PREMIERA: 18 lutego 2018, Katowice
Teatr A Part jest teatrem autorskim reżysera Marcina Hericha, założonym w 2004 roku w Katowicach. A Part to niezależny projekt artystyczny i skupiona wokół Hericha grupa teatralna, realizująca autorskie przedstawienia sceniczne, działania site specific oraz widowiska plenerowe. Teatr A Part jest teatrem ciała, ruchu, formy i narracji wizualnej. W obszarze sensów spektakle A Partu sięgają w głąb ludzkich instynktów i tajemnic egzystencji, emocji i imponderabiliów.
Teatr Amareya to teatr ruchu i ciała, który wypracował swoją własną metodę pracy twórczej i technikę tańca/aktorstwa, zakorzenioną w tańcu butoh, tańcu współczesnym, body art, tradycji teatru laboratoryjnego i współczesnej teorii krytycznej. Teatr Amareya powstał w styczniu 2003 r. z inicjatywy Agnieszki Kamińskiej, Katarzyny Julii Pastuszak oraz Aleksandry Śliwińskiej, od początku istnienia pracuje przy Klubie „Winda” – Gdańskim Archipelagu Kultury. Działalność teatru obejmuje trzy kierunki: artystyczny – spektakle, projekty, performanse, dydaktyczny – warsztaty butō, warsztaty głosowe, wykłady, publikacje, animacja kultury – działalność Stowarzyszenia Amareya Art oraz Gdańskiej Szkoły Butoh.
Cztery performerki. kobiety, osoby, ciała.
Cztery w Japonii i Korei jest homofonem słowa „śmierć”.
W kulturze europejskiej jest liczbą człowieka, symbolizuje materię i doczesny porządek.
Cztery strony świata, cztery pory roku i cztery żywioły.
Czterej jeźdźcy Apokalipsy.
Cztery rzeczy nienasycone: otchłań, łono niewiasty, ziemia i ogień.
 
Tym razem ze spotkania artystów świadomie operujących ciałem, światłem i gestem powstał obraz odwołujący się do symboliki liczb (tytułowe „cztery” to najbardziej materialna, ludzka i ziemska z nich), a więc przenoszący widza w wymiar abstrakcji. Tak więc te dwie sfery – abstrakcyjna i materialna – spotkały się w nagich ciałach czterech aktorek i stworzyły spektakl Teatru A Part i Teatr Amareya. Ciała pełnią tu rolę rekwizytu, scenografii i aktora jednocześnie. Scena spowita jest mrokiem, a więc widz, łagodnie kierowany światłem i muzyką, koncentruje na nich całą uwagę. Obserwuje bogate spektrum ich ruchów – od powolnych i leniwych, po gwałtowane i mechaniczne. Śledzi relacje, jakie między sobą budują. W centrum przedstawienia znajduje się materialność człowieka wraz z jego erotyzmem i ograniczeniami, ale także wyrażane za jej pośrednictwem pragnienia, lęki i uczucia.(…)
(Łucja Siedlik, „Dwa pojrzenia na „Cztery” Teatru A Part i Teatru Amareya”)
Spektakl wyłącznie dla widzów dorosłych. W całym przedstawieniu są sceny nagości.