REŻYSERIA, CHOREOGRAFIA, TANIEC: Tomasz Bazan
MUZYKA: Marcin Janus
OBSADA: Tomasz Bazan
PREMIERA: 2016
Nacjonalizm ciała. Ciało narodowe. Ciało kosmiczne. Ciało kosmopolityczne. Ciało graniczne. Ciało uwłaszczone. Spalmy ciało.
Jeśli witam się z tobą to tylko dlatego że się ciebie boję
Witamy się w strachu, że nic z tego powitania głębszego nie wynika
Jesteśmy razem w tej przestrzeni
To znaczy jedno: ja i ty
Trudno wyjść poza strefę interesu ego: zaspokojenia
Czy jeśli złożona zostanie ofiara
Czy jeśli ta ofiara będzie całopalna
Całopalna sumą tysiąca kalorii aerobowych
W czasie 40 minut
Czy wtedy nawiążemy kontakt ?
Z recenzji:
W tańcu Bazana zmagania przekraczające cielesność, a więc próbujące odsłonić „duszę” – ukazane jednak w sposób nad wyraz fizyczny, dosadny – wydają się istotą pracy. Ból prowokuje konieczność zajrzenia do środka ciała i spojrzenia na ciało nie tylko jak na maszynę.
Tadeusz Kornaś
Tomsz Bazan nie zaprzestaje badań nad nowymi formami, tworząc swój własny, indywidualny styl. Być może dlatego jest jednym z najciekawszych polskich tancerzy młodego pokolenia.
Marta Goławska
Tomasz Bazan (ur. 14 listopada 1982 r. w Przeworsku) – tancerz, reżyser teatralny i choreograf, założyciel Teatru Maat Projekt, aktor. Ukończył Wydział Kulturoznawstwa na Uniwersytecie Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie ze specjalizacją Krytyka i Promocja Sztuk Plastycznych. Wśród swoich nauczycieli najchętniej wymienia francuskiego malarza i scenografa Jeana Marco. Tańca uczył się od wielu znakomitych tancerzy i mistrzów sztuk walki, m.in.: Daisuke Yoshimoto, Atsushiego Takenouchiego, Katsury Kana, Yossi Berga, Odett Graff, Shizamitu Tiena, Jurija Pstrowskiego, Moniki Tachman, Sashy Waltz. Specjalizuje się w chińskim stylu sztuki walki Lang.
Współpracował z Ośrodkiem Praktyk Teatralnych „Gardzienice”, Stowarzyszeniem Teatralnym Chorea, Inernational Theatre Art Of Now, Compagnie le Sablier, Les Kurbas Theatre we Lwowie, Dance Art Now w Londynie i Operą Narodową – Teatrem Wielkim w Warszawie. Jest członkiem interdyscyplinarnej Kunst Gillian Gallery w Berlinie.
W 2004 roku założył niezależny Teatr Maat Projekt z siedzibą w Centrum Kultury w Lublinie, w którym realizuje autorski program treningu fizycznego i poszukiwań kulturowych na terenie całej Polski i w Europie. Głównym celem działalności artystycznej prowadzonej przez Teatr Maat jest „odnalezienie języka ciała”, w którym „technika jest się ważnym, lecz nie pierwszoplanowym narzędziem”. Za główny środek wyrazu zespół obrał eksperymenty z użyciem wielu współczesnych technik tanecznych, ze szczególnym naciskiem na taniec intuitywny i poszukiwanie europejskiego kontekstu biologicznego tańca somatycznego. Bazan zrealizował szereg interdyscyplinarnych projektów na pograniczu spektakli, happeningów, instalacji kolektywnych, performance pokazywanych w Polsce i za granicami kraju. Stworzył własny, rozpoznawalny styl. Krytyka uznała jego działania za jedne z najważniejszych tego typu w Polsce, czego dowodem była prezentacja jego spektakli na wszystkich dotychczasowych edycjach Polskiej Platformy Tańca. Bazan jest także twórcą i kuratorem Międzynarodowego Festiwalu Eksperymentalnego Tańca i Ruchu Maat Festival. Od 2012 r. należy do najbliższych współpracowników Krzysztofa Garbaczewskiego. Tańczył w „Everyman Jack of You” i „Forgiveness Erika Ehna” na deskach Teatru La MaMa w Nowym Jorku. Od października 2013 roku jest członkiem międzynarodowego zespołu kuratorów interdyscyplinarnego projektu Contexts Bodies w Tel Awiwie. Tomasz Bazan zajmuje się też prowadzeniem warsztatów, staży oraz couchingiem.
Tomasz Bazan wystąpił na Klamrze dwukrotnie z Teatrem Maat Projekt: w 2011 roku w spektaklu „Indukcje” oraz w 2013 roku ze „Station de Corps”.