Program w postaci ulotki: KLAMRA 2024

Uczta – USTA USTA REPUBLIKA

11 marca//godz. 19:00//USTA USTA REPUBLIKA//UCZTA
 
Reżyseria: Wojciech Wiński//Scenariusz: Ewa Kaczmarek, Łukasz Pawłowski, Wojciech Wiński//Kostiumy: Idalia Mantas//Muzyka: Adam Brzozowski//Światło i dźwięk: Krzysztof Blok//Występują: Ewa Kaczmarek, Roman Andrzejewski, Łukasz Pawłowski, Wojciech Wiński, Przemysław Zbroszczyk, Dominik Złotkowski
 
premiera: 15 czerwca 2013
 
Czy odczuwasz czasami głód, którego nie potrafisz zaspokoić?
Marzenie, niemożliwe do spełnienia?
Pragnienie do ugaszenia?
Wstręt do przełamania?
Ból do ukojenia?
Smak do odkrycia?
Porzuć dotychczasową dietę i przyjdź na Ucztę. 
Nie może cię na niej zabraknąć.
 
usta_usta_republika_uczta
„Uczta” jest smaczna, choć może pozostawić po sobie zgagę… moralną. Nowy spektakl Teatru Usta Usta Republika bezwzględnie rozprawia się z ludzką chciwością, niezaspokojeniem i przedmiotowym traktowaniem drugiego człowieka. Obżerając się trzeba uważać, by samemu nie zostać pożartym. […] „Uczta” obśmiewa nieustanną konsumpcję, czyniące z człowieka podlegający ocenie przedmiot castingi i talent showy, znaną doskonale z reklam produktów spożywczych erotyzację języka, handel organami, próby obliczania finansowej wartości człowieka, wyzysk, coraz to nowsze i dziwniejsze zachcianki, niemożliwe do zaspokojenia. W oparach absurdu śmiejemy się szczerze i głośno, ale w końcu śmiech grzęźnie nam w ściśniętym gardle. Makabryczny kucharz już czeka na nasze uda, móżdżki i płucka. Gdy światło gaśnie, słychać ostrzenie noży.
Kamil Babacz, Słodko-gorzka „Uczta” Teatru Usta Usta Republika,


„Głos Wielkopolski”, 17 czerwca 2013.
 
Teatr Usta Usta powstał w Poznaniu w 2000 r. z inicjatywy Wojciecha Wińskiego i Marcina Libera. Założyciele teatru rozpoczęli swoją działalność od spektaklu A, obecnie obaj realizują osobne projekty. Wiński od 2002 roku, poszukując nowych przestrzeni, sposobów narracji i współczesnych tematów, prowadzi Teatr Usta Usta Republika, z którym stworzył głośne spektakle: Cadillac (2002 r.), Ambroży, Driver (2004 r.), Alicja 0 700 (2005), Ambasada (2006 r.), 777 (2007 r.), Radioaktywni, System (2008 r.), Aleksandria (2009 r.), Stream (2010 r.), Egzamin, Szepty, szmery, krzyki czyli glosolalia, Ukryte (2011 r.), Luminaria (2012 r.) i Uczta(2013 r.).
Każdy z projektów Teatru Usta Usta to eksperyment związany z sytuacją oraz przestrzenią działania teatralnego. Driver to pierwszy polski car-play, zainscenizowana dla czterech widzów kameralna podróż starym, amerykańskim krążownikiem szos, który w późnych godzinach nocnych przemierza różne punkty miasta, będącego scenerią opowiadanej historii. Alicja 0 700to z kolei pierwszy polski spektakl interaktywny zrealizowany w sieci telefonicznej, w którym widz-słuchacz poprzez wciskanie cyfr z klawiatury telefonu decyduje, jak potoczą się losy tytułowej bohaterki (dostępny również na stronie: www.alicja.sos.pl). Ambasada ma swój początek na stronie internetowej. Widzowie ubiegający się o azyl w ambasadzie zmuszeni są do wypełnienia zamieszczonego tam wniosku o prawo do stałego pobytu. „Wrażliwość miejsca” to jeden ze znaków rozpoznawczych, a zarazem największych atutów poznańskiej grupy. Brak stałej siedziby stał się bowiem impulsem do oswajania na potrzeby teatru niecodziennych przestrzeni miejskich. Projekty firmowane przez poznański Teatr Usta Usta Republika wymagają od widza aktywności. Zdaniem Joanny Derkaczew tutaj: „zanika podział na tego, co tworzy, narzuca i tego, co potulnie przyjmuje jego wizję” (Z komórką w obcym mieście, „Gazeta Wyborcza” 13 stycznia 2006). Wiński gra nie dla widzów, ale z widzami, pozostawiając w dramatycznej partyturze miejsce na ich autonomiczne reakcje i wybory. Rozwój scenicznych wydarzeń to wypadkowa działań aktorskich oraz decyzji podejmowanych na bieżąco przez publiczność.
 
Teatr Usta Usta Republika jest laureatem nagrody publiczności za spektakl 777 zaprezentowany na XIX Alternatywnych Spotkaniach Teatralnych. Pierwszym występem w Od Nowie był spektakl A (Klamra ‘2001), następnie nagrodzone 777 (Klamra ‘2011) oraz rozgrywane w ciemnościach przedstawienie Ukryte (Klamra ‘2012), podczas którego, widzowie słuchali opowieści skrytych w mroku aktorów. O nagrodzonym spektaklu 777 Michalina Młodecka napisała: „Widz daje się wciągnąć w ezoteryczną grę i otrzymuje jedną kartę, która pozwoli mu rozpocząć rozdanie. Nie ma już odwrotu… […] 777 pokazuje, że życie to seria powiązanych ze sobą zdarzeń, na które nie zawsze mamy wpływ. Życie to Hazard” (Klamrowa Gazeta Festiwalowa 2011, nr 7).
www.ustausta.pl