Program w postaci ulotki: KLAMRA 2024
Choreografia/Koncept: Andrzej Molenda, Zuzanna Kasprzyk
Taniec: Emilia Biskupik, Paweł Grala, Zuzanna Kasprzyk, Sara Kozłowska, Adam Kuza
Muzyka na żywo: Patryk Zakrocki
Światła: Ewa Garniec
Czas trwania: 50 min
Premiera: Centrum Kultury w Lublinie/Lubelski Teatr Tańca 18.10.2023r.
Zadanie finansowane ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach Programu Przestrzenie Sztuki, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca oraz Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego. Lokalnym operatorem programu jest Centrum Kultury w Lublinie.
W budowie spektaklu inspirowaliśmy się z teoriami Embodied Heurisitic i 4E Cognition opisującymi ruch w kategoriach funkcji poznawczej. Poznanianie przez ruch odbywa się za pomocą serii eksperymentów, a strategia radzenia sobie z problemem zostaje wypracowana poprzez ruch i powtarzalność. Tancerze są postawieni przed problemem jakim jest używana w lekkoatletyce żelazna kula, która wyjęta z kontekstu sportowego nabiera nowych, symbolicznych znaczeń. Przedmiot oferuje tancerzowi nowe możliwości ale i restrykcje w poruszaniu się. Proces ten zależy nie tylko od afordancji kuli ale również od potencjału ciała tancerza i ustala się w sensomotorycznej pętli, w której tancerz dostosowuje się do ciągle zmieniającej się sytuacji. W ten sposób widz ma szansę zaobserwować indywidualne strategie radzenia sobie z problemem nie tylko fizyczne (zależne od siły, wytrzymałości i umiejętności), ale też psychiczne (ciekawość, nieśmiałość, frustrację, wyśmianie, negację).
Z tymi wszystkimi zagadnieniami mierzy się muzyka bluesowa, która tworzy integralną część spektaklu. Nowa solowa płyta Patryka Zakrockiego „Tales for Solo Guitar” to krótkie opowieści, które łączą się z opowieściami poszczególnych tancerzy.
Zdecydowaliśmy się na użycie solo jako osi kompozycyjnej aby podkreślić indywidualność, ale i samotność człowieka wobec podstawowych wyzwań życia. Jednocześnie inni tancerze stają się obserwatorami pracy solistki/solisty – nawiązuje to zarówno do praktyki związanej
z Authentic Movement, jak i, nieco przewrotnie, może kojarzyć się z robotnikami budowlanymi wspierającymi pracę swoich kolegów. Niespieszne tempo ruchu i muzyki nawiązuje do idei slow life i life work balance, ale jest też świadomą polemiką ze współczesnością, która popycha nas w stronę pracoholizmu i ciągłej produkcji („jeśli nie idziesz do przodu to się cofasz”, „wstawaj szkoda dnia”, „wyżej mocniej dalej”) – które jednak często prowadzą do wypalenia, a także nadmiernej konsumpcji i nadużywania zasobów naszej planety.
BIO choreografów:
Zuzanna Kasprzyk – tancerka, choreografka, absolwentka Wydziału Teatru Tańca AST
w Bytomiu, a obecnie studentka Szkoły Doktorskiej Akademii Muzycznej w Łodzi.
Jako freelancer pracowała m.in. w Kuala Lumpur Performing Arts Center, Staatstheater Kassel, Operze Narodowej w Warszawie, Warszawskiej Operze Kameralnej, Teatrze Nowym
w Łodzi, Teatrze im. Słowackiego w Krakowie i z niezależnymi artystami. Od 2019 pracuje
w duecie artystycznym z Andrzejem Molendą zajmując się tematyką somatyki i badań
nad wiedzą ucieleśnioną.
Andrzej Molenda – doktor fizyki, popularyzator nauki, tancerz, ruchowiec, poeta. Absolwent Uniwersytetu Łódzkiego i Akademii Muzycznej w Łodzi. Obecnie pracuje jako laborant
w Centrum Nauki Kopernik w Warszawie. Uczestnik licznych warsztatów i festiwali tanecznych, a prace tworzone w duecie artystycznym z Zuzanną Kasprzyk były pokazywane
w ramach Przestrzeni Sztuki w Katowicach i Łodzi, na festiwalu Vides Deja na Łotwie, SoloDuo Dance Festiwal w Budapeszcie i Jerusalem International Solo Dance Festiwal. W naszej pracy wykorzystujemy podejście somatyczne, inspirując się m.in. Body-Mind Centering® w procesie prób i wydobywania choreografii. Interesuje nas tworzenie niejednoznacznych obrazów
i otwieranie przestrzeni na swobodny przepływ skojarzeń.
BIO tancerzy:
Emilia Biskupik – tancerka, akrobatka, choreografka. Od 2010 działaczka Teatru V6 w Łodzi,
w latach 2013 – 2021 współtwórczyni Teatru Tańca KIJO w Łodzi. Zrealizowała wiele projektów oraz spektakli pełnometrażowych, m.in. w ramach akcji Dotknij Teatru, Przestrzeni Sztuki, Stypendium MKiDN, konkursów choreograficznych. Współorganizatorka wydarzeń artystycznych, w tym licznych edycji FRU-Festiwalu Kontakt Improwizacji w Łodzi. Współpracuje z niezależnymi artystami, kolektywami oraz teatrami w Polsce, i za granicą (Brukseli, Tajlandii, Hiszpanii). Obecnie pracuje jako ratowniczka medyczna, a pracę artystyczną realizuje projektowo.
Paweł Grala – choreograf, tancerz, pedagog tańca, improwizator. Absolwent Akademii Muzycznej w Łodzi. Pracował z choreografami i reżyserami z Polski i z zagranicy, spektakle
z jego udziałem wystawiane były m.in. w Wiedniu, Lwowie, Stuttgarcie, Amsterdamie, San Sebastian, Singapurze, Chemnitz, Oslo, Tbilisi, Kijowie, Mińsku, Erywaniu, Lubianie i Pradze. Rozpoczął własną praktykę reżysera i choreografa współtworząc m.in.: “Matryca”- laureat konkursu The Best OFF oraz Polskiej Platformy Tańca 2019, “Tkanka łączna” – Dotknij Teatru, “Odwilż” – Stypendium Prezydent Miasta Łódź, “Gradient”- Sztukmistrze Lublin, “Cudów nie będzie”- OFF Polska/Instytut Teatralny w Warszawie. W centrum jego zainteresowań leży zagadnienie improwizacji oraz swobodny przepływ w procesie twórczym.
Sara Kozłowska – tancerka, akrobatka, choreografka, pedagog tańca. Ukończyła 6-cio letnią edukację w Ogólnokształcącej Szkole Baletowej w Łodzi, absolwentka i stypendystka studiów pierwszego stopnia na kierunku Choreografia i techniki tańca na Akademii Muzycznej
w Łodzi. Od 2010 roku związana z Teatrem V6 w Łodzi. W latach 2011-16 współtworzyła Grupę KIJO. Od 2015 roku współpracuje z Teatrem CHOREA w Łodzi, tworząc ruch do spektakli (m.in do spektaklu „Śmierć na gruszy” w reż. Łukasza Kosa, który w 2022 został laureatem projektu TEATR POLSKA). Stypendystka Prezydent Miasta Łodzi, dwuktrotna rezydentka Przestrzeni Sztuki w Łodzi. W swojej praktyce poszukuje konotacji między ruchem a pracą z przedmiotem oraz poszukiwanie porozumienia między Polskim Językiem Migowym a tańcem.
Adam Kuza – tancerz, choreograf, instruktor tańca, certyfikowany trener języka ruchu. Absolwent Akademii Muzycznej w Łodzi oraz Uniwersytetu Łódzkiego. Założyciel Teatru Smile-Łódzkiego Teatru Osób z Niepełnosprawnością. Współpracuje z łódzkim Teatrem V6 oraz szkołą tańca Dance Spot66. Współtworzył również grupę KIJO oraz FRU Festiwal.
W swoim dorobku posiada 4 autorskie spektakle (SPOT, Ciepłe i puchate, 21 elementów, Żywioły kobiet) oraz wiele produkcji w roli tancerza/choreografa. Współprowadzący warsztaty świadomościowe Wiele w Ciele.